Medewerkersbijeenkomst & Riskstorming

Medewerkersbijeenkomst & RiskStorming

Een aantal dagen geleden hadden wij weer een medewerkersbijeenkomst gepland staan. Zoals gewoonlijk was dit weer een avondje gezellig een hapje eten met elkaar, maar ook een inhoudelijk programma. Perry deelde namens Anderis Software Testing alle updates van de afgelopen weken. We hebben vrij recent nog onze bedrijfsdag gehad, maar ook in die tussentijd is er weer veel gebeurt met betrekking tot nieuwe klanten en opdrachten.

Deze keer deelde Kenan plannen voor 2020 om een nieuwe vorm van diensten op het gebied van testautomatisering (zelfs mogelijkheden voor AI!) aan te bieden voor klanten. Daarnaast hebben we met z’n allen een sessie ‘RiskStorming’ gedaan. Deze vorm van risicoanalyse kwamen leek ons geschikt om aan te bieden en voor te leggen aan onze medewerkers. Wat deze methodiek precies inhoudt en wat je er wellicht zelf mee kan? Lees het zeker even op onze site!

Het was weer een gezellige maar ook zeker interessante medewerkersbijeenkomst!

RiskStorming:

Tijdens onze medewerkersbijeenkomst hebben we ‘RiskStorming’ aangedragen bij onze medewerkers. We kwamen deze methodiek/tool tegen en het leek ons een geschikt onderwerp om eens bij de groep in te brengen. Er valt al aardig wat te vinden over Riskstorming, maar toch merken wij dat het nog niet veel wordt gebruikt bij bedrijven/klanten. Vandaar dat het zeker niet kwaad kon om eens te kijken hoe nuttig deze methodiek potentieel kan zijn.

In essentie is RiskStorming een manier om op een andere/creatieve wijze een risicoanalyse te doen met je team. In dit geval doe je dat met het kaartspel ‘TestSphere’. Dit is ideaal voor een nieuw product/project dat nog van start gaat, maar in essentie kan het ook relevant zijn voor een product/project waar je als team al mee bezig bent. Immers, de discussie en het ontdekken van mogelijke (nieuwe) risico’s is altijd van meerwaarde.

De gedachte achter het spel is om gezamenlijk te komen tot de zes meest belangrijkste kwaliteitsattributen voor je systeem/applicatie/proces. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kwaliteitsattributen als ‘vertrouwelijkheid’, ‘performance’ of ‘gebruikersvriendelijkheid’.

Vervolgens identificeer je met je groep of team bij die kwaliteitsattributen de risico’s die je ziet. Je hebt nu de belangrijkste doelen van de software en daarbij een flink aantal risico’s voor je liggen. De volgende stap is om met behulp van de rest van het TestSphere kaartspel de testtechnieken, heuristieken en patronen eruit te halen waarmee je voor die specifieke risico’s het benodigde inzicht kan geven (doet het risico zich wel/niet voor).

Er is online nog veel meer te vinden over de uitleg van het spel in meer detail, maar kijk daarvoor bijvoorbeeld dit filmpje.

Evaluatie van onze sessie:

De potentiele kracht van RiskStorming zit in het feit dat je op een andere manier dit soort risico’s in kaart kan brengen. Daarnaast faciliteer je door dit spel een manier om het gesprek op gang te brengen. De kaarten bevatten veel opties waar je ook mogelijk nooit eerder over na hebt gedacht, dus er zullen ongetwijfeld altijd nieuwe ideeën naar boven komen bij mensen.

Een nadeel is dat de sessie goed gefaciliteerd zal moeten worden. Dit is natuurlijk goed voor te bereiden, maar omdat de kaarten veel informatie bevatten kunnen delen van het spel wellicht veel vragen oproepen of neemt het gewoonweg veel tijd in beslag. Degene die het spel/de sessie faciliteert zal zich dus goed moeten inlezen en vragen moeten kunnen beantwoorden. Wij deden deze ‘pilot’ met een aantal van onze medewerkers die allemaal ervaring hebben met het onderwerp, maar als je dit bijvoorbeeld met je scrumteam doet, dan heeft zeker niet altijd iedereen ervaring met dit soort zaken. Dit neemt echter niet weg dat dit potentiele risico relatief makkelijk te voorkomen is door een goede voorbereiding en heldere uitleg.

Al met al is RiskStorming absoluut de moeite waard om jezelf eens in te verdiepen en eventueel bij opdrachten/klanten toe te passen. Het neemt immers niet veel tijd in beslag en het zorgt altijd voor een mooie discussie die hopelijk uiteindelijk een beter product voor de klant op kan leveren.

Meer info?
Wilt u meer informatie over Anderis en/of TestSphere en wat dit bijvoorbeeld kan betekenen als toekomstig collega of klant?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.


Neem contact op