Bekijken

Klantverhaal 
Maikel Munsters als Scrum Master bij VGZ

VGZ is een zorgverzekeraar met een duidelijke ambitie: continu verbeteren voor haar klanten. Voor het backoffice-team betekende dat ook een volgende stap in hun Agile-werkwijze. Een uitdaging waarvoor zij de hulp inschakelden van Anderis. Scrum Master Maikel Munsters werkt namens Anderis samen met het team aan een aanpak die echt bij hen past. Met als resultaat: meer focus, hogere efficiëntie en een werkwijze die inmiddels ook andere teams inspireert.

We zoeken een ervaren Scrum Master die onze Scrum-teams begeleidt naar een hoger volwassenheidsniveau.
Bedrijf
VGZ
Team
Consulting & Coaching
Sector
Zorgverzekeringen

Uitdaging

Het Backoffice team bij VGZ werkte al Agile, maar wilde een volgende stap maken in hun werkwijze. Maikel Munsters kreeg de taak om het team te begeleiden naar een verbeterde aanpak.

Lees meer

Onze oplossing

Het team ontwikkelde samen een nieuwe werkwijze, die beter aansloot bij hun behoeften en de snelheid van de dag.

Lees meer

Resultaten

De overstap naar Kanban zorgde ervoor dat het team problemen sneller oploste, de doorlooptijd van taken verkortte en meer werk in dezelfde tijd voltooide. De verbeteringen waren zo succesvol dat andere teams zich door hen hebben laten inspireren om ook over te stappen naar Kanban.

Lees meer

Vraag

We zoeken een ervaren Scrum Master die onze Scrum-teams begeleidt naar een hoger volwassenheidsniveau.

Consultants

Project verantwoordelijke

Maikel Munsters is Scrum Master bij Anderis Consulting & Coaching. Op dit moment is hij ingezet bij VECOZO.

Over Anderis

Maikel Munsters

Scrum Master
In opdracht bij
Vecozo

Uitdaging

Het Backoffice team bij VGZ werkt al een tijdje volgens de Scrum-methode, maar is nu klaar voor de volgende stap. De belangrijkste vraag is: Hoe kunnen we nog meer uit ons team halen? Aan Maikel Munsters de vraag om het team te begeleiden naar de volgende volwassenheidsfase die recht doet aan de snelheid van de dag, maar ook goed aansluit bij het team.

Onze oplossing

Elke verandering begint met het goed begrijpen van de huidige situatie. Wat gaat er goed? Waar lopen teamleden tegenaan? Wat zijn de frustraties of obstakels? In de beginfase nam Maikel daarom de tijd om met teamleden te spreken, hen te observeren tijdens Scrum-events en deed hij een Scrum-assessment om de huidige werkwijze te evalueren en inzicht te bieden in de mate waarin Scrum al geïmplementeerd is.

Terwijl hij deze informatie verzamelde, werd het voor Maikel steeds duidelijker dat Kanban mogelijk beter zou passen bij het team. Hij besloot echter te wachten op het moment dat het team zelf met deze suggestie kwam. Zodra dit gebeurde, haakte hij hierop in en gaf hij een presentatie over de verschillen tussen Scrum en Kanban. Dit alles deed hij in samenspraak met de resourcemanager.

Vervolgens stelde het team, op basis van de punten die ze willen aanpakken en de theorie, een eigen werkwijze op die meteen in de praktijk wordt gebracht. Daarbij schakelden ze over van Scrum naar Kanban.

In de maanden daarna werkt het team, onder leiding van Scrum Master Maikel Munsters, verder aan het verfijnen van deze werkwijze. Dit doet het team door regelmatig retrospectives te houden, processen te evalueren en waar nodig aanpassingen te maken op basis van de ervaringen en inzichten die ze opdoen in de praktijk.

{{quote}}

Resultaten

De overstap van Scrum naar Kanban leidde tot merkbare verbeteringen. Niet alleen werd de werkwijze volledig gedragen door het team, maar ook het resultaat was duidelijk:

  • De gemiddelde Cycle Time voor product backlog items werd met 28% verminderd, wat resulteerde in een kortere doorlooptijd.
  • De Throughput van product backlog items steeg met 19%, wat aangeeft dat het team in dezelfde periode meer werk kon voltooien.
  • De gemiddelde Lead Time voor bugs daalde met maar liefst 67%, waardoor problemen sneller opgelost konden worden.

Daarnaast zorgde Kanban voor:

  • Meer overzicht en flexibiliteit.
  • Minder overbodige overleggen en administratie.
  • Meer focus en rust binnen het team.
  • -28%
    De gemiddelde Cycle Time voor product backlog items werd verminderd, wat resulteerde in een kortere doorlooptijd.
  • +19%
    De Throughput van product backlog items steeg, wat aangeeft dat het team in dezelfde periode meer werk kon voltooien.
  • +67%
    De gemiddelde Lead Time voor bugs daalde, waardoor problemen sneller opgelost konden worden.

Conclusie

De overstap naar Kanban heeft niet alleen het team naar een hoger volwassenheidsniveau gebracht, maar heeft ook twee andere teams op de afdeling geïnspireerd om dezelfde stap te zetten. Het resultaat is duidelijk: het team werkt efficiënter en sneller, en de implementatie heeft veel positieve energie binnen het team losgemaakt, maar ook andere teams geïnspireerd om hetzelfde pad te volgen.

Je hebt dingen voor elkaar gekregen waar ik van had verwacht dat dat langer zou duren. Het switchen van werkwijze (scrum naar kanban) ging sneller dan gehoopt en werd ook gedragen door het team. Daarbij heb je de teamspirit een boost gegeven, door het team bij de hand te nemen en goede events met goede werkvormen toe te passen.
Je hebt écht iets gebracht en je wordt geaccepteerd door het team. Alles wat je doet bereid je goed voor. Pakt af en toe de theorie erbij en dat vind ik prettig. Je hebt daarbij het team aan het denken gezet of de manier waarop we werkte wel de juiste manier is. Ik hoop dat we nog samen kunnen blijven werken.

Vragen over dit project?

Plan een gesprek

Meer klantverhalen

Vragen? Amber helpt je graag

Benieuwd hoe wij werken en wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Laat je gegevens achter, dan nemen we snel contact met je op. Geen gedoe, geen verplichtingen – gewoon even kennismaken

Amber Foederer

Corporate Recruiter